Spaar water, drink wijn - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Miriam, Marlies en Suzanne - WaarBenJij.nu Spaar water, drink wijn - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Miriam, Marlies en Suzanne - WaarBenJij.nu

Spaar water, drink wijn

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg Miriam, Marlies en Suzanne

18 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Franschhoek

Gisteren zijn we vertrokken uit het mooie Hermanus en hebben de walvissen gedag gezegd in de baai. Maar eerst nog de lokale markt bezocht. Dit was een hele leuke en gezellige markt. We hebben heerlijk geshopt en Marlies en Suzanne hebben eindelijk hun springbokhuidje gekocht. Daarna verder gereden naar Franschhoek. Dit is een soort Frans stukje in zuid Afrika. Verscholen tussen de bergen en de wijnboeren. Het doet werkelijk mediterraans aan.

Ook dit keer een prachtig guesthouse met ieder zijn eigen veranda. Ik begin te geloven dat alle guesthouses in zuid Afrika geweldig zijn en prima plekken om te overnachten. Terwijl Suzanne en Marlies lekker aan het zwembad lagen te luieren hebben Mary-Ann ik de rugby kwartfinale gekeken van Zuid-Afrika tegen Wales. Hoewel ik van de sport helemaal niks snap, vond ik het steeds spannender worden en zat ik helemaal in de wedstrijd. Gelukkig wonnen ze ook nog en zijn ze door naar de halve finale, die ga zeker kijken als ik weer terug ben in Nederland. Veel van de beste restaurants uit Zuid-Afrika zitten in Franschhoek en een van die restaurants hebben we vanavond dan ook bezocht, Reuben's. Hoewel het voor ons niet het allerbeste eten was tot nu toe (voor Suzanne en mij is dat nog steeds de kip en garnalen curry in Sabie) was het lekker. De volgende dag gaan naar de Stellenbosch wijngaarden en rondrijden door de wijnstreek om één en ander te proeven... Dat is natuurlijk hélemaal my cup of tea. Baie lekkere wijn hier.

Vandaag zijn we na het ontbijt vertrokken om door het Stellenbosch wijn gebied te rijden. Al snel kwamen we bij Bosch en Dal één van de oudste wijnhuizen in de streek. Ook al was het nog vroeg, hebben we hier 2 wijntjes geproefd bij een hele gezellige dame Therese. Wij konden haar heel goed verstaan, wanneer zij Afrikaans sprak. Elke provincie heeft net als in Nederland zijn eigen accent. Wij praten Nederlands en zij zuid Afrikaans en zo wonderlijk, wij verstaan elkaar gewoon.

Daarna vertrokken naar Kleine Zalze het wijntje wat we altijd thuis drinken en die we kopen bij de Sligro. De directie van de Sligro was hier net weg om hun wijn in te kopen voor het komende jaar. Echt leuk om te zien waar de wijn die we thuis altijd drinken, vandaan komt. Ook hier een proeverij gedaan van 3 verschillende wijnen. Ons motto (van Suzanne en mij) spaar water, drink wijn. Wij kunnen hier voor 15 Rand (€1) dronken worden.

Daarna vertrokken naar de aardbeien boerderij, waar we in de brandende zon, zelf verrukkelijke aardbeien hebben geplukt. Als je ze eet zijn ze nog warm van de zon. Je betaald wat je plukt. Daarna teruggereden naar Cape Vue. Waar we nog even hebben geluierd aan het zwembad. Nu lekker een pizza eten en hebben we even WiFi.

De reis vliegt nu ineens voorbij! Over 5 nachtjes zijn we alweer thuis.

• 18 Oktober 2015 - 20:10

Adadake:

.euk verhaal. Ja het schiet nu wel op!

• 26 Oktober 2015 - 08:56

Mary-Ann Kok:

26 Oktober 2015 : Dit was heerlik om saam met julle deur twee pragtige gedeeltes van Suid-Afrika te reis. Baie dankie vir julle vriendskap. Ons maak eendag weer so.
    Jammer dat julle met hartseer harte moes terug vlieg met die afsterwe van julle pappa en oupa (ook Suzanne se oupa is oorlede terwyl sy in Suid-Afrika was).
    Liefde groete tot weer siens Mary-Ann xxx

"I enjoyed it very much to travel with you through two lovely areas in South Africa. Thank you very much for your friendship. We must do it again.
    I am so sorry that you had to return with sorrow in your harts with the death of your father and grandfather (also Suzanne's grandfather died when she was in South Africa).
    With love until we see again Mary-Ann xxx"

Miriam, Marlies en Suzanne

6 oktober gaan wij voor 16 dagen naar Zuid Afrika. We gaan deze vakantie doorbrengen met de Familie Kok. Dit zijn vrienden die we in Thailand hebben leren kennen. Ze wonen in Pretoria, een plaats vlakbij Johannesburg. Mary-Ann en haar dochter Yvonne gaan ons in 2 weken zo veel mogelijk van hun mooie land laten zien. Via deze blog zullen we onze ervaringen en hoogtepunten met jullie delen.

Actief sinds 29 Sept. 2015